القوطة تواصل جنونها بأسواق دكرنس للأسبوع الثالث على التوالي

القوطة تواصل جنونها بأسواق دكرنس للأسبوع الثالث على التوالي
كتب -

الدقهلية – حماده عبد الجليل:

سادت حالة من الغضب بين مواطني مركز دكرنس، اليوم الأربعاء، بعد ارتفاع أسعار الطماطم حتى وصل سعر الكيلو إلى 15 جنيها “درجة أولى”، و12 جنيها “درجة ثانية”، في السوق الأسبوعي للمركز.

وقالت عفاف محمد – ربة منزل:”العيشة غالية نار ومش عارفين هنوصل لفين بعد كده ولا هنعمل إيه، العيد خلص من زمان ورغم كده الطماطم كل يوم بتغلى وتزيد ومفيش حاجة بترخص، ممكن نستغنى عن الخيار، عن أي حاجة، لكن الطماطم منقدرش، بنعمل بيها السلطة والصلصة عشان نطبخ”.

وأضافت إحدى السيدات المشتريات “دا يا جشع يا جنون، كل حاجة غالية مش الطماطم بس، وياريت حد من المسؤولين يقولي اللي معاه ولاد كتير يأكلهم ازاي في الأسعار دي”.

وقال رانيا السيد – موظفة:”إنها لم تعد قادرة على شراء أكثر من كيلوين من الطماطم في الأسبوع الواحد، وأن ميزانية المنزل لا تسمح بأكثر من هذا الكم، رغم أنها تحتاج لإعداد الطعام أسبوعيا أكثر من 5 كيلوات.

وعلق محمود سعد – نقيب الفلاحين بدكرنس، بقوله إن ارتفاع أسعار الطماطم ليس جديدا، فدائما تكون أسعارها مرتفعة، مرجعا السبب إلى تجار الخضروات الذين يخزنوها ثم يرفعوا أسعارها بحجة شحها من السوق، ولابد من شن حملات مكثفة من التموين لضبط الأسواق.